Hoe vaak ga jij verzitten?

Turf maar eens?

Hoe hard we ook ons best doen én hoe goed we ook voorgelicht zijn?
Het is niet altijd te voorkomen dat je decubitus krijgt.
Hoe eerder decubitus (h)erkend wordt, hoe minder de schade en hoe sneller je er weer van af kunt zijn.

Middels onze blogs willen we je toch meer informatie en tips geven rondom het onderwerp decubitus.

Tip 1 is bijvoorbeeld: Verander geregeld van houding
Decubitus (in de volksmond doorlig/zit wonden) is een beschadiging van de huid en/of het weefsel onder de huid. Decubitus ontstaat door aanhoudende druk op de huid óf door druk in combinatie met schuifkrachten. Decubitus ontstaat meestal op de plaats van een uitstekend bot.

**In deze blog nemen we overigens als voorbeeld decubitus op de stuit**

Rolstoel afhankelijk?
Om de 2 uur van houding veranderen, zodat het bloed weer de mogelijkheid heeft goed door de vaten te stromen. Kleine verandering helpen al (bijvoorbeeld even rolstoel wat kantelen) of iets gaan verzitten.

Bedlegerig?
Dan om de 4 uur van houding veranderen.
Ook als er een anti-decubitus matras aanwezig is!

Dit zijn vooral aandachtspunten bij mensen die niet zelf meer kunnen veranderen van houding.
Ben je namelijk zelf in staat om te veranderen, doe je dit automatisch ook wel.

Turf vandaag maar eens:
Hoe vaak ga je verzitten?

Team Jacare

Heb jij vragen over decubitus? Stel ze ons en Google ze alsjeblieft niet. 

Onze missie is awareness creëren rondom decubitus en dat betekent ook informeren. Ook al ben je geen klant bij ons: stel je vragen gerust.