Hulpmiddel versus Wondermiddel?

Er is meer dan alleen het matras

Gefrustreerd & geïrriteerd, maar vooral ook bezorgd stap ik de kamer van de zorgvrager uit. 
We dachten er toch op tijd bij te zijn: zodra het categorie 1 decubitus was, hebben wij een ad-matras laten komen.

Je zou toch meer verwachten?
Wat ondankbaar als je dan niks geen vooruitgang ziet, toch? Sterker nog, categorie 1 lijkt langzaam categorie 2 te worden!
De zorgvrager gaat hard achteruit: wij bieden hem nog warme zorg, een flink stuk comfort en dan heeft hij dit? Je zou toch wel iets meer mogen verwachten van die dure matrassen?

Contact

Nieuw ad matras?

Na overleg met collega’s bel ik het bedrijf op dat het matras heeft geleverd. Ik geef aan een ander matras te willen, want degene die we nu hebben doet duidelijk zijn werk niet!

Maar voordat er een ander matras geleverd kan worden kreeg ik eerst nog wat vragen en ik vertel je even hoe het gesprek ging:

Ademhalings positie 2

“Hoe mobiel is de zorgvrager nog? Ligt hij hele dagen op bed, komt hij er nog uit? Heeft hij de mogelijkheid tot zelf verplaatsen/draaien in bed of stoel?”

Ik: “zorgvrager krijgt momenteel warme zorg, hij komt niet meer uit bed. Niet in staat om zelf te verplaatsen.”

“Bieden jullie op het moment om de 4 uurwissel-ligging aan de zorg vrager?”

Ik: “Nee, wij willen zorgvrager zo min mogelijk belasten. En het matras geeft toch al wisselligging?”

“Wij snappen heel goed dat jullie de zorgvrager zoveel mogelijk willen ontlasten, maar voor de zorgvrager is het vervelender als hij met wonden komt te zitten dan dat hij veranderd wordt van houding. Ons matras is een hulpmiddel, helaas geen wonder middel. Wij adviseren daarom ook om de 4 uur wisselligging te bieden. Hoe is de voedingstoestand van de zorgvrager?”

“Mmm ja. Dank je wel, goede tip en dat gaan we zeker doen. Over de voedingstoestand maken wij ons absoluut geen zorgen over. Hij eet brood met hagelslag, en s avonds eet meneer vla. 
Verder snoept hij graag drop en chocola, dus met zijn gewicht zit het wel goed.

“Fijn om te horen dat meneer nog van deze dingen kan genieten, maar wij doelen meer op de voedingsstoffen die hij binnen krijgt. Wij adviseren eiwitrijke voeding in verband met de bevordering van de wondgenezing.”

Ik: “O, daar hebben wij eigenlijk niet zo bij stil gestaan, maar het is waar. Echt veel voedingsstoffen krijgt hij niet binnen. Ik ga een diëtist inschakelen!”

“Ook willen wij jullie vragen om te kijken of het matras nog goed ingesteld staat. Klopt het gewicht met hoe het pompje ingesteld staat? Als meneer in gewicht is aangekomen bijvoorbeeld en pompje is niet aangepast, ligt meneer op een te zacht matras. Dat neemt dan de functie van het matras dan ook weg.”

Ik: “O, daar letten wij eigenlijk nooit echt op, dat ga ik ook even bekijken. Wij nemen de tips mee en kijken of er verbetering in komt.”

“Helemaal goed! Komt de verbetering niet, bel gerust terug. Dan gaan we kijken naar een ander matras!”

Ik tegen een collega: “Ongelofelijk, ik dacht even een ander matras te bestellen.”

CuroCell A4 CX16 1

Ad matras en meer

Eye opener, er is dus meer dan “HET MATRAS.”
Er spelen meerdere factoren mee, waar we altijd rekening mee houden.
Het matras is een hulpmiddel, geen wondermiddel.

Tot de volgende blog, en heb je vragen? Stel ze mij gerust via onze contactpagina.